Dag 52&53 (30&31-10) Keauhou, Hawai'i

1 november 2013 - Kailua, Verenigde Staten

We zijn jullie nog een verhaal schuldig en natuurlijk ook onze avonturen van vandaag.
Gisteren was, zonder overdrijven, spectaculair!!! De dag begon heel rustig met een uitje richting Kona voor de laatste souvenirs en ook om ons bezig te houden tot het spannende avondprogramma. We waren beide ontzettend aan het uitkijken naar het snorkelen met manta roggen. Ondanks dat we er zo naar uitkeken en hoge verwachtingen hadden, was het GE-WEL-DIG (dat is toch knap, want we hadden best teleurgesteld kunnen worden). Om 18u moesten we bij de haven zijn. Hier kregen we als eerste onze wetsuits (duikbrillen, snorkels en flippers lagen al op de boot). Tijdens de korte tocht naar de snorkelplek (voor ons hotel) kregen we uitleg over de manta roggen en wat we precies wel en niet mochten doen in het water. Tegen 7u mochten we dan eindelijk het water in, gewapend met snorkelmateriaal en noodle (lange piepschuimen buis waardoor je blijft drijven). In het water had de crew een lang buizensysteem met lichten gelegd waaraan iedereen zich lang uitgestrekt aan moest vasthouden. De lichten waren bedoeld om plankton aan te trekken (de manta's zijn bijna getraind want ze weten dat de lichten betekenen) Door de noodle aan de voeten te houden bleef iedereen horizontaal aan het wateroppervlak drijven (dit was om de manta's niet te laten schrikken met de flippers). Al meteen van in het begin zwommen de manta's om je heen (ondanks dat ze ons niets kunnen/willen doen is het toch best intimiderend). Maar na 2 minuten maakt de "angst" plaats voor verbazing, plezier, verwondering en intens geluk. De sierlijke bewegingen, de rust die ze uitstralen en ook het plezier ze lijken te hebben.. het brengt zo'n fantastisch wauw-moment! We zijn nu al twee dagen aan het nagenieten.. we vonden het zo ruig dat we een andere tour hebben afgezegd en deze manta-snorkelactiviteit morgen nog eens gaan doen! We kunnen geen beter afscheid bedenken.
Vandaag stond een ochtend activiteit op het programma: weer snorkelen, maar dan zonder manta's. Daarom niet minder prachtig! Onderweg hebben we vliegende vissen kunnen zien en heeft de crew een vis gevangen.
Op de snorkelplek aangekomen werden we snel in het water gelaten. We hadden er echt veel zin in (vooral aangezien we onze onderwatercamera eens goed konden gebruiken.. thanks Nancy&Tom voor die tip!) De vissen waren in prachtige kleuren aanwezig tussen de koraalriffen (Het leek alsof je in een aaquarium zwom). De boot was van alle gemakken voorzien.. spullen voor snorkelen, bbq voor lunch, kleine glijbanen en een duikplatform. Heerlijk ontspannen en genieten.. de rest van de dag hebben we genoten van het hotelzwembad! We waren gewoon te moe om nog actief te zijn..
Morgen de laatste dag van de reis! We gaan genieten!!!!!!
Heel veel liefs, Roger & Kitty

1. Annemie:
    1 november 2013
    De laatste dag van een reis, waarop jullie je al zo lang op hadden verheugd en waar jullie je zo intensief op hadden voorbereid. Gelukkig zijn volgens mij al jullie dromen uitgekomen en waarschijnlijk nog meer dan dat als ik jullie verslagen lees. Geniet nog van de laatste dag en een hele goede reis terug.
  2. Annemie:
    1 november 2013
    De laatste dag van een reis waarop jullie je zo lang hadden voorbereid en waarop jullie je zo verheugd hadden. Gelukkig zijn al jullie dromen uitgekomen en ik denk zelfs meer dan dat als ik jullie verslagen lees! Geniet nog van de laatste dag en een goede reis terug.
  3. Gonnie en Ferry:
    Lieve schatten,
    Geniet van de laatste dagen en uren van jullie fantastische reis. Fijn dat jullie tot op het laatst geweldige dingen meemaken.
    Tot maandagochtend op het vliegveld. Wij kijken er naar uit om jullie weer te kunnen knuffelen.
  4. Nadine:
    Lieve Roger en Kitty,
    Wat een mooie ervaring voor jullie... Ik zit hier met een mok koffie mijn 'ochtendkrantje' te lezen en besef me dat het bijna voorbij is..
    Hoe snel gaat de tijd... bij de musical van groep 8 hebben we staan kletsen over jullie reis die jullie gingen maken en het avontuur wat daaruit voortkomt.. Volgende week spreek je in de verleden tijd, hebben jullie het over de reis die jullie gemaakt hebben...
    Ik hoop dat jullie een fantastische laatste dag zullen hebben met opnieuw een magisch moment met de manta's. Koester alle momenten, ik denk dat jullie hier nog heel veel aan terug gaan denken, jullie hebben iets meegemaakt dat niet voor iedereen is weggelegd. Heel veel liefs, Vicky
  5. Ineke:
    1 november 2013
    Wat ein belefenis bij de manta's, zoe sjoen tot geer 't nog ins euverdaot. Geneet vaan eur leste mominte op Hawai'i en ein gooi trökreis.
    Geer zeet der euverigens super oet in die wetsuits!
    XXX Ineke.
  6. Bert en Annie:
    Dhr. en Mevr. Thomassen-v.d.Berg
    Wij willen jullie bedanken voor de mooie verhalen en foto's van jullie ervaringen, met als hoogtepunt de Grand Canyon en
    Las Vegas (waar wij zelf ook mooie herinneringen aan hebben).
    Ook het JA woord van jullie hebben we via internet goed kunnen zien en horen. Nogmaals bedankt en een goede thuisreis naar
    de sjoen stad Mestreech
    de kompleminte vaan Bert en Annie
  7. Mieke en Peter:
    1 november 2013
    Sjatte, wat hebben we weer genoten van dit laatste verslag.
    Maken jullie er nog een prachtige onvergetelijke laatste dag van.
    Een goede vlucht en we zien ons maandag in (het koude) Brussel.
    Daan knoevele veer uuch wel werrem.
    Poene vaan Peter en Mieke
  8. Nadine:
    2 november 2013
    Lieve meester en juf,
    Een hele goede reis terug en wat geweldig dat jullie met manta roggen gezwommen hebben!! Het zal wel even wennen worden dat ik 's morgens voor dat ik naar school ga niet meer kan kijken na die superleuke verhalen wat jullie meegemaakt hebben...
    Een heeele dikke knuffel van Nadine
    ps Ik ben wel stiekem blij als ik weer naar school op bezoek kan komen ;)
  9. Milly:
    2 november 2013
    Wauw, wat hebben jullie toch een hoop prachtige avonturen beleefd! En dan is het nu gewoon weer voorbij, ongelooflijk hoe de tijd vliegt ... Dat zal wel even wennen worden maandagochtend in ons koude kikkerlandje!
    Bedankt voor al die mooie verslagen van jullie reis! Hele goede vlucht terug en tot gauw!
  10. Nadine:
    8 november 2013