Dag 49 (27-10), Keauhou, Hawai'i

28 oktober 2013 - Kailua, Verenigde Staten

Vandaag een fantastische dag gehad op Hawai'i! We zijn de hele dag op stap geweest met Wasabi tours met als belangrijkste doel het Volcanoes national park.
Onze gids wist enorm veel te vertellen over de Hawaïaanse geschiedenis, cultuur en natuur.
Voordat we het nationale park bezochten hebben we diverse stops gemaakt op andere plekken.
Het wordt een heel lang verhaal wanneer we alle ins en outs gaan vertellen en aangezien jullie weer aan de werkweek zijn begonnen zullen we het bij de hoogtepunten houden.
Wat wel nog interessant is om te vertellen is dat Hawaï een zeer bijzonder eiland is qua weer.
Op de wereld zijn er 13 verschillende klimaattypen. Big island Hawai'i kent er daar maar liefst 11 van. Alleen het woestijn- en toendraklimaat komen hier niet voor. Dit heeft alles te maken met de ligging in de Pacific en de aanwezigheid van vulkanisme.

De eerste stop die we maakten was bij een black sand beach. Een strand dat gevormd is door vulkanisch gesteente. Erg apart. Er ligt op Hawai'i ook nog een green sand beach. Een van de enige twee op de wereld. Helaas krijgen we niet de kans dat nog te bezoeken.
De black sand beach is ook een plek waar zeeschildpadden komen om op te warmen en eieren te leggen.
Wij hebben er een paar gezien die heerlijk lui op de rotsen lagen te soezen. De tour was voor Roger toen al geslaagd ;-)
Na een bezoek aan Rainbow falls (een waterval) en een Macademia noten plantage zijn we naar een orchideeënkwekerij gereden. Hawai'i staat bekend om de vele soorten die goed groeien in de verschillende klimaten en de vulkanische grond.
De kwekerij kweekt ook nieuwe soorten. Een van de nieuwste soorten is er een die ruikt naar chocola.
Hierna zijn we doorgereden naar Volcanoes national park. Op Hawai'i zijn 3 actieve vulkanen. Eigenlijk 4, maar die laatste ligt onder de zeebodem. Wie over 10.000 jaar Hawai'i bezoekt zal de keuze hebben uit nog een extra eiland.
In het park hebben we een van de kraters gezien. Enorm. Je ziet geen vloeibare lava. Daarvoor moet je een paar uur over vulkanisch gesteente lopen. En om zo dichtbij te komen is redelijk riskant, want onvoorspelbaar.
Ook hebben we door een tunnel gelopen die ontstaan is doordat er lava doorheen heeft gestroomd.
We hebben een korte wandeling gemaakt over een gestold lavaveld. Het voelt en klinkt heel hol. Er zijn twee soorten: een veld waar de lava zeer snel heeft gestroomd. Dat is redelijk goed begaanbaar. Er zijn ook velden waar de lava zeer traag stroomde en stukken stolden. Door het gas in de lava exploderen sommige delen. Dat zorgt voor een zeer grillig veld met scherpe stukken gesteente die er uit streken.
In het park is ook een gedeelte regenwoud. Tijdens een korte wandeling heeft de gids verteld over verschillende flora en fauna die Hawai'i rijk is. Helaas zijn hier door de "blanken" zeer veel soorten geïntroduceerd die de oorspronkelijke f en f bedreigen. Er zijn al heel wat soorten uitgestorven. Het ecosysteem is ook zeer van elkaar afhankelijk. Zo werd er ooit de mangoest los gelaten op het eiland om de rattenpolulatie (ook geïntroduceerd) in toom te houden. Ze hadden er alleen niet aan gedacht dat de mangoest overdag actief is en de rat in de nacht. Dus gingen de mangoesten achter de inheemse vinken aan. Deze zorgen echter voor de verspreiding van zaden van een bepaalde boom, die op hun beurt weer gegeten werden door een andere vogelsoort. Dus door de introductie van 1 soort werden er 3 bedreigd.
Na het diner zijn we naar het hoogtepunt van de tour gereden. De krater in het donker. Het was gelukkig helder, de wind stond goed zodat de dampen van de vulkaan niet onze kant werden opgeblazen. Dan zou het zicht 0,0 zijn.
We zagen de krater met daaruit een enorme oranje gloed. Een uitzicht waarbij je alleen even "Wauw" kunt zeggen, om daarna in stilte te genieten en foto's te maken.
We hebben beiden ontzettend genoten van vandaag. Dit verslag doet eigenlijk geen eer aan hetgeen we gezien en ervaren hebben en is verre van volledig.
We zitten nu in het busje terug naar ons hotel. Kitty knijpt een oogje dicht en Roger maakt vast gebruik van de gelegenheid om de ochtendkrant in orde te maken.
Dadelijk lekker slapen en morgen weer nieuwe avonturen. Al gaan het avonturen van aan het zwembad en cocktails worden. Alle indrukken van vandaag en voorgaande weken laten bezinken.
Groetjes van Roger en Kitty.

1. Suus:
    28 oktober 2013
    wat een fantastische beleving moet dat zijn geweest!
    geniet!
    xx
  2. Metha:
    28 oktober 2013
    Wow, wat een belevenis. Ben heel benieuwd naar de foto's!
  3. Ineke:
    28 oktober 2013
    Zoe te leze euvertröf dit alles wat geer tot noe tow höb gezeen. Veural die aofwisseling op ei relatief klein gebied. Super um 't via uuch mèt te beleve.
  4. Nadine:
    28 oktober 2013
    Wauw!!! Dat was dan de ochtendkrant voor vandaag... Heb dit vanochtend gelezen, maar nu toch nog eens terug gelezen... Zo mooi en bijzonder voor jullie om al dat moois in het 'echt' te kunnen zien, voelen, ruiken, meemaken.... Daar kan geen national geografic tegenop lijkt me, super voor jullie.
    Bedank dat jullie dit allemaal zo uitgebreid verslaan, dit is echt genieten hier. Geniet ook nog maar van het heerlijke klimaat, hier vandaag echt Herfst.... chaos in Nederland, jaja, het is begonnen!
    Dikke knuffel, vicky
  5. Annemie:
    28 oktober 2013
    Ongelofelijk verslag van alles wat jullie in zo'n korte tijd gezien, geroken, gehoord hebben! Ik word steeds meer jaloers! En wat schrijven jullie boeiend! bedankt
  6. Monique:
    28 oktober 2013
    Neet allein heerlek um mèt te genete vaan al eur verhaole meh ouch nog hiel lierzaam!!! Geweldeg.
  7. Jamie:
    28 oktober 2013
    Geweldig, door jullie verhaal lijkt het net of ik met jullie meegelopen ben. nog veel plezier in Hawai, groetjes Andrea